Інформаційний напрям політики захисту національних інтересів держави.

Автор(и)

  • S. V. Bondarenko

Ключові слова:

інформаційна політика, інформаційний напрям політики захисту, національних інтересів, національні інтереси, нелінійні процеси, політика захисту національних інтересів

Анотація

У дисертаційному дослідженні систематизовані теоретико- методологічні основи дослідження інформаційного напряму політики захисту національних інтересів держави; узагальнений досвід закордонних держав та України у цьому напрямі.

Доведено, що інформаційний напрям політики захисту національних інтересів є складовою державної політики, яка забезпечує просування і захист інтересів у публічному політико-інформаційному, політико-образному та політико-смисловому просторах. Вказано на синергетичну специфіку реалізації такої політики в умовах нелінійності розвитку світу.

Обґрунтовано змістовну розбіжність понять «політична територія» і «політичний простір», які у політичній науці використовуються як синоніми. Під політичною територією розуміються держави та їх об’єднання, які мають юридично закріплені і визнані у світі кордони, інститути управління, систему нормативно-правового регулювання та монополію на використання сили. Вони орієнтовані на забезпечення стабільного існування, максимального захисту, непорушності кордонів та збереження суверенітету. Політичний простір – це сукупність взаємопов’язаних політичних явищ та процесів, які не обмежуються кордонами, але ініційовані певною державою з метою встановлення економічного, політичного, культурного, мовного, інформаційного та ін. контролю над власним та зовнішнім простором. Запропоновано такі індикатори розбіжності: географічні (кордони), нормативно-правові, інституційні (наявність/відсутність єдиного центру прийняття рішень).

Розкрито такі поняття, як «політико-образний простір» та «політико- смисловий простір», які є складовими конструйованої реальності та визначають всю сукупність образів та смислів, у яких артикулюються національні інтереси держави. Під політико-образним простором розуміється складова конструйованої реальності, сукупність аутентичних цінностей народу, символів і симулякрів, у яких артикулюються національні інтереси держави, вся сукупність матеріальних та нематеріальних образів, які ідентифікують територію (герб, гімн, прапор, видатні особи, вироблені товари, історичні місця, тощо), створюють емоційний зв’язок з цільовими аудиторіями задля просування та захисту національних інтересів. Під політико-смисловим простором - сукупність сутнісних характеристик тих чи інших явищ, які формують інтерпретації дійсності та створюють політико-релевантне знання задля просування та захисту національних інтересів держави.

Доповнено перелік і сферу методів та методик дослідження інформаційного напряму політики захисту національних інтересів держав світу в умовах нелінійних політичних процесів сучасності. Доповнено форми його вияву у сучасній політиці.

Дістало подальший розвиток вивчення інформаційно-комунікаційної діяльності у сфері захисту національних інтересів як напряму політичної науки, а також методологічне осмислення сутності цього напряму. Обґрунтовано твердження, що вплив сучасних нелінійних суспільно- політичних процесів сприяв переосмисленню ролі та місця інформаційного напряму політики захисту національних інтересів, виведенню його на один рівень з силовими інструментами захисту державного суверенітету та інтересів.

На основі узагальненого досвіду формування та реалізації інформаційного напряму політики захисту національних інтересів держав світу та наднаціональних організацій сформовано дві моделі – субсидіарну (США, Великобританія, ЄС та НАТО) та вертикальну (Російська Федерація).

З’ясовано та систематизовано досвід формування і реалізації інформаційного напряму політики захисту національних інтересів України в умовах нелінійних суспільно-політичних процесів. Удосконалено і доповнено підходи оцінки зовнішнього і внутрішнього сприйняття держави на підставі аналізу рейтингових показників розвитку держави та соціологічних опитувань, які опосередковано відображають стан розуміння, підтримки національних інтересів цільовими аудиторіями в інформаційно- комунікаційній сфері.

Запропоновано авторську перехідну модель вироблення та реалізації інформаційного напряму політики захисту національних інтересів України в умовах нелінійних процесів, яка відображає сучасні трансформації, перехід від вертикальної до субсидіарної моделі.

Посилання

Бондаренко С. В. Місце соціального інжинірингу в політиці брендингу територій / С. В. Бондаренко // Вісник Дніпропетровського університету. Філософія. Соціологія. Політологія – 2012. – Вип. 20, Т. 20, №9/2. – С. 103-107.

Бондаренко С. В. Бренд «Україна» у ракурсі світових рейтингів після парламентських виборів 2012 року / С. В. Бондаренко // Гілея : науковий вісник. – 2013. – № 71. – C. 844-847.

Бондаренко С.В. Політика брендингу територій як конструювання реальності/ С. В. Бондаренко // Політичне життя. – 2016. – № 1-2. – С. 7–11.

Бондаренко С. В. Інформаційний компонент політики брендингу територій в умовах нелінійних процесів/ С. В. Бондаренко // Політичне життя. – 2017. – № 1-2. – С. 21–26.

Бондаренко С. В. Інформаційно-комунікаційна політика Російської Федерації у контексті захисту та просування національних інтересів у світі / С. В. Бондаренко // Актуальні проблеми політики : зб. наук. пр. / редкол.: С. В. Ківалов (голов. ред.), Л. І. Кормич (заст. голов. ред.), М. А. Польовий (відп. секр.) [та ін.] ; НУ «ОЮА», Південноукр. центр гендер. проблем. – Одеса : Фенікс, 2017. – Вип. 59. – С. 109-120.

Bondarenko S.V. Informational direction of policy on protecting national interests of territory under conditions of nonlinear processes: theoretical and methodological framework / S. V. Bondarenko // Політичне життя. – 2017. – № 3. – С. 11-20.

Бондаренко С. В. Государственная информационная политика России и Украины в контексте национальной безопасности: основы и принципы формирования / С. В. Бондаренко // Youth World Politic. – 2013. – № 4. – С. 112–118.

Bondarenko Sergii Eurointegretion Policy Crisis in the Donetsk Ares: Information Aspect / Sergii Bondarenko // European Journal of Transformation studies. – 2014. – Vol. 2, No. 1. – P. 57-65.

Бондаренко С.В. Бренд «Україна» в умовах нелінійних суспільно- політичних процесів: інформаційно-комунікаційний аспект / С. В. Бондаренко // Evropsky politicky a pravni diskurz. – 2017. – Vol. 4, Iss. 4. – Р. 141–147.

Нагорняк Т. Л., Бондаренко С. В. Брендинг територій: спроба аналізу засад дослідження / Тетяна Леонтіївна Нагорняк, Сергій Васильович Бондаренко // Історичні і політологічні дослідження. – 2012. - № 2. – С. 282 – 288.

Бондаренко С. В. Digital дипломатія і перспективи розвитку нових видів політичної комунікації у процесі брендингу територій / С. В.Бондаренко // Розвиток політичної науки: європейські практики та національні перспективи: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. студ., аспір. та мол.науковців, Чернівці, 1 березня 2013 р. – Чернівці : Букрек, 2013. – С. 244– 247.

Бондаренко С. В. Інформаційна політика державних органів влади у національному брендингу України / С. В.Бондаренко // «Дні науки філософського факультету – 2013», Міжн. наук. конф. (2013 ; Київ). Міжнародна наукова конференція «Дні науки філософського факультету – 2013», 16–17 квіт. 2013 р. : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А. Є. Конверський [та ін.]. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2013. – Ч. 9. – С. 254–257.

Бондаренко С. В. Європейські стандарти в інформаційній політиці державних органів влади / С. В. Бондаренко // Європейська перспектива України та візова політика країн ЄС: виклики і можливості: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Донецьк: Східний видавничий дім, 2013. – С. 240-247.

Бондаренко С. В. Інформаційна політика органів державної влади з питань європейської інтеграції в контексті національного брендингу / С. В. Бондаренко // Інновації та традиції у сучасній науковій думці: Матеріали другої Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 15–17 серпня 2013 року. – Київ, 2013. – Частина 2. – С. 32–38.

Бондаренко С. В. Інформаційна політика у брендингу територій / С.В.Бондаренко // «Дні науки філософського факультету – 2014», Міжн. наук. конф. (2014 ; Київ). Міжнародна наукова конференція «Дні науки філософського факультету – 2014», 15–16 квіт. 2014 р. : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А. Є. Конверський [та ін.]. – К. : Видавничо- поліграфічний центр «Київський університет», 2014. – Ч. 9. – С. 83–86.

Бондаренко С. В. Інформаційна політика органів влади в контексті брендингу територій / С. В.Бондаренко // Модернізація соціогуманітарного простору: історичний досвід, виклики та перспективи. Міжн. наук. конф. (2015; Житомир-Вінниця). Всеукраїнська науково-практична наукова конференція з міжнародною участю «Модернізація соціогуманітарного простору: історичний досвід, виклики та перспективи», 14–15 травня 2015 р. : [збірка матеріалів]. – С. 223–224.

Бондаренко С. В. Соціальний інжиніринг у контексті політики брендингу територій / С. В. Бондаренко // «Дні науки філософського факультету – 2017», Міжн. наук. конф. (2017 ; Київ). Міжнародна наукова конференція «Дні науки філософського факультету – 2017», 25-26 квіт. 2017 р. : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А. Є. Конверський [та ін.]. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2017. – Ч. 8. - С. 7–9.

Бондаренко С. В. Формування державної інформаційної політики України в медіасфері / С. В. Бондаренко // Інструментарій впливу ЗМК на аудиторію: колективна монографія / За ред. О.В.Тараненко. – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. – С. 118–128.

Бондаренко С. В. Засоби масової комунікації у нелінійних суспільно-політичних процесах / С. В. Бондаренко // Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса за 2015-2016 рр.. – 2017. – С. 133–135. – Режим доступу : http://jpvs.donnu.edu.ua/article/ view/4023/405.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Дисертація