Етнокультурний компонент у семантиці назв елементів рельєфу (на матеріалі паремій української та англійської мов)

Автор(и)

  • O. O. Savchenko

Ключові слова:

паремія, етнокультурний компонент значення, простір, концепт, когнітивна ознака, вербалізація, ізоморфний, аломорфний

Анотація

Дисертацію присвячено зіставному дослідженню етнокультурної семантики слів на позначення елементів рельєфу на матеріалі паремій української та англійської мов. Етнокультурний компонент значення проаналізовано шляхом концептуального аналізу слів-концептів ландшафтного простору. Етнокультурний компонент значення потрактовано як інформацію, закодовану в семантиці слова, яка відображає матеріальні й духовні цінності народу, його побут, характер та менталітет, а також асоціативно-образні уявлення носіїв мови. Ефективним засобом простеження національної специфіки є паремії, що є частиною культури, відображенням мислення народу, його світогляду, характеру, історії, побуту тощо. Під терміном паремія розуміємо народні вислови повчального змісту, побудовані як синтаксично завершені і змістовно цілісні, відтворювані речення, що у стислій формі, в прямому або переносному значенні виражають певні життєві правила або істини.

У дисертації запропоновано п’ятиетапний зіставний аналіз паремійної вербалізації концептів на позначення елементів рельєфу на основі загальноприйнятих методик аналізу концептів. Зокрема, застосовано інтегрований підхід до проведення концептуального аналізу, який є симбіозом лінгвокогнітивного, лінгвокультурологічного та когнітивно-дискурсивного підходів. Визначено понятійний, образний та ціннісний складники досліджуваних паремійно вербалізованих концептів у колективній свідомості носіїв української та англійської мов.

Посилання

Савченко О. О. Вербалізація концепту поле в українських та англійських пареміях. Наукові записки. Серія : Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 127. С. 313–318.

Савченко О. О. Колективні уявлення про ліс в українських та англійських пареміях. Наукові записки Національного університету «Острозька академія» : збірник наукових праць. Серія «Філологічна». Острог: Національний університет «Острозька академія», 2015. Вип. 51. С. 82–85.

Савченко О. О. Паремійна вербалізація концепту гора (на матеріалі української та англійської мов). Актуальні проблеми філології та перекладознавства: збірник наукових праць. Хмельницький : ФОП Бідюк Є.І., 2016. Вип.10. Т. 3. С. 37–43.

Савченко О. О. Етнокультурні особливості семантики паремій з компонентом море / sea. Актуальні тенденції сучасного гуманітарного дискурсу: науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. № 4.3 (44.3). С. 228–232.

Савченко О. О. Концепт ріка / river в паремійній картині світу українського та англомовного етносів. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. Одеса, 2018. Вип. 33. Т.1. С. 187–190.

Савченко О. О. Ethnocultural aspect of the Ukrainian and English Paroemias with the Component болото / swamp. Web of Scholar. Multidisciplinary Scientific Journal. Warsaw : «RS Global», 2019. Vol. 2. № 8 (38). P. 18–21.

Савченко О. О. Міжкультурна специфіка паремій. Сучасні дослідження з іноземної філології та методики викладання іноземних мов : зб. наук. статей викладачів кафедри методики викладання іноземних мов. Дрогобич: ДДПУ ім. І.Франка, 2012. Вип. 5. С. 25–31.

Савченко О. О. Мовна та концептуальна картини світу. Інноваційні технології у навчанні іноземних мов учнів загальноосвітніх шкіл та студентів педагогічних ВНЗ : матеріали всеукраїнського наукового семінару. Дрогобич : ДДПУ ім. І. Франка, 2014. С.105–110.

Савченко О. О. Культурна універсалія простору. Нове та традиційне у дослідженнях сучасних представників філологічних наук : міжнародна науковопрактична конференція. Одеса : Південноукраїнська організація «Центр філологічних досліджень», 2020. С. 119–122.

Савченко О. О. До питання дефініції та структури концепту. Шляхи формування й реалізації професійної іншомовної освіти : матеріали науковопрактичної Інтернет-конференції. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет ім. І.Франка, 2018. С. 27–30.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Дисертація