Господарсько-правове регулювання надання освітніх послуг.

Автор(и)

  • Ie.Yu. Savchuk

Ключові слова:

послуги; освітні послуги; види освітніх послуг; діяльність з надання освітніх послуг; освітні послуги в режимі «онлайн»; суб’єкти надання освітніх послуг; умови надання освітніх послуг; державне регулювання; договір про надання освітніх послуг; якість освітніх послуг

Анотація

У розділі 1 «Загальнотеоретичні положення щодо господарсько-правового регулювання надання освітніх послуг» виокремлено основні етапи становлення освітніх послуг як правової категорії: період існування Київської Русі (згадки про освіту у законах Мономаха, візантійсько-руських угодах, зародження освітніх послуг з появою перших навчальних закладів), періоди перебування українських земель у складі Російської, Австрійської імперій, Угорського королівства (конкретизація змісту освітніх послуг, урізноманітнення їх видів завдяки появі вищих навчальних закладів університетського типу), радянський період (конкретизація змісту освітніх послуг на різних рівнях освіти); період незалежності України (закріплення на законодавчому рівні визначення поняття освітньої послуги та її якісних вимірів).

У розділі 2 «Характеристика господарсько-правового регулювання надання освітніх послуг» уточнено положення щодо статусу суб’єктів надання освітніх послуг з обґрунтуванням, що вони є суб’єктами господарювання будь-якої організаційно-правової форми і форми власності, які мають сукупність господарських прав та обов’язків, що формує обсяг господарської компетенції. Конкретизовано види суб’єктів надання освітніх послуг: 1) заклади освіти, для яких надання освітніх послуг виступає основним видом господарської діяльності, у тому числі заклади освіти іноземних держав; 2) інші юридичні особи – підприємства, установи, організації, фізичні особи-підприємці, які не мають статусу закладу освіти; 3) відокремлені підрозділи закладів освіти, у тому числі закладів освіти іноземних держав.

У розділі 3 «Господарсько-правова відповідальність суб’єктів надання освітніх послуг» узагальнено юридичні та фактичні підстави настання господарсько-правової відповідальності суб’єктів надання освітніх послуг: юридичними підставами виступають положення чинного законодавства та/або договорів про надання освітніх послуг; фактичними - неправомірні дії з надання освітніх послуг за відсутності законних підстав провадження цієї діяльності; невідповідність діяльності суб’єкта господарювання ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності; невиконання чи неналежне виконання договору про надання освітніх послуг та інші. Встановлено, що порушення вимог щодо якості надання освітніх послуг виступає найбільш складною підставою для застосування господарсько-правової відповідальності у зв’язку з відсутністю уречевленого змісту освітніх послуг, суб’єктивного сприйняття їх якості, залежності якості як від суб’єкта надання, так і від споживача таких послуг. З урахуванням цього запропоновано при укладанні договору про надання освітніх послуг конкретизувати вимоги до якості освітніх послуг через встановлення конкретних параметрів виміру якості або показників відповідності якості певному рівню освіти.

Посилання

Павлюченко Ю.М., Савчук Є.Ю. Генезис поняття освітніх послуг як правової категорії. Науково-практичний юридичний журнал «Правові Горизонти». 2020. №20 (33). С. 7-14.

Савчук Є.Ю. Деякі аспекти господарсько-правового регулювання діяльності з надання освітніх послуг: особливості імплементації законодавства ЄС. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України: Збірник наукових статей. 2020. Вип. 53. С. 41-51.

Савчук Є.Ю. Класифікація освітніх послуг в аспекті господарсько-правового забезпечення їх надання. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Юридичні науки». 2020. № 8 (30). С. 30-38.

Савчук Є.Ю. Господарсько-правове регулювання діяльності суб’єктів надання освітніх послуг. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 5. С. 86-90. URL: http://www.lsej.org.ua/5_2020/21.pdf

Savchuk E. Modern Scientific Approaches to Defining the Providers of Educational Services in Business Law of Ukraine. Evropský politický a právní diskurz. 2020. Т.7. Vol. 6. p. 294-298.

Савчук Є.Ю. Господарсько-правова основа надання освітніх послуг. Particularitățile adaptării legislației Republicii Moldova și Ucrainei la legislația Uniunii Europene: Conferința internațională științifico-practică (22–23 martie 2019). Chișinău, Republica Moldova, 2019. p. 128-131.

Савчук Є.Ю. Захист прав закладів вищої освіти при наданні освітніх послуг. Правове забезпечення інтеграції України в європейський політичний, економічний, безпековий, інтелектуальний простір: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 23 квітня 2019 року). Хмельницький, 2019. С. 380-383.

Савчук Є.Ю. Щодо удосконалення законодавства у сфері надання освітніх послуг. Правове забезпечення соціально-економічного розвитку: стан та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої 35-річчю кафедри господарського права Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця, 11-12 жовтня 2019 року). Вінниця, 2019. С. 164-166.

Савчук Є.Ю. Щодо напрямів господарсько-правового регулювання надання освітніх послуг. Сучасні проблеми законодавства, практики його застосування та юридичної науки: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Весняні юридичні читання – 2020». (м. Вінниця, 30 квітня 2020 року). Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2020. С. 307-310.

Савчук Є.Ю. Господарсько-правові аспекти визначення природи договору з надання освітніх послуг. Господарське право та процес в умовах трансформації суспільних відносин: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (в авторській редакції) (м. Кривий Ріг, 25 вересня 2020 року). Кривий Ріг: ДЮІ МВС України. 2020. С. 143-146.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-14

Номер

Розділ

Анотація