Strategic development of the enterprise in the conditions of the global competitive environment of knowledge economy

Authors

  • A. Huzenko

Keywords:

strategic development; strategic management; competitiveness; globalization; knowledge economy; human capital; competitive environment; commercial enterprise; retail

Abstract

The dissertation is devoted to generalization and systematization of theoretical and methodological bases of research of problems of strategic development of the enterprise in the conditions of global competitive environment of knowledge economy and development of scientific and practical recommendations on introduction of the mechanism of strategic development of the enterprise in the conditions of global competitive environment of knowledge economy.
Section 1 "Theoretical and methodological principles of strategic development of the enterprise in a global competitive environment of knowledge economy" conducted a detailed study of the theoretical principles of external and internal environment, in particular: a synergistic approach to the essence of competition where their action significantly outweighs the effect of each individual component, which allowed to provide the author's definition of competition, competitive environment, global competitive environment.
In the second section of the dissertation "Modern trends in strategic development of the enterprise in a global competitive environment of knowledge economy" the assessment of the impact of the global competitive environment of the knowledge economy on the global FMCG­retail market, by considering the determinants of global competitive environment last years. The retrospective analysis presents the evolution of changes in values and consumer behavior based on the theory of generations X, Y, Z, which shows the irreversible transformation of consumer behavior, which is also supported by the results of the author's field study of changes in the consumer basket in Ukraine; consumer spending in online and offline stores of the world FMCG­retail; the share of consumer spending in stores with digital sales channels, the detection of a portrait of the consumer and the level of loyalty to retail, which leads to a change in the model of FMCG­retail.
Section 3 "Ensuring strategic development of the enterprise in a global competitive environment of knowledge economy" offers scientific and methodological support for strategic development of the enterprise in a global competitive environment of knowledge economy, namely developed a conceptual model of strategic development of the enterprise in a global competitive environment of knowledge economy, determinants of the global competitive environment, factors of influence, model of influence of the global competitive environment of knowledge economy on the enterprise, the mechanism of strategic development providing introduction of the modern integrated process of management of the enterprise caused by world integration processes characterized by emergence and based on exponential growth and technological convergence and providing synergistic in order to gain benefits and / or borrow effective market experience based on maximizing the use of human capital.

 

References

Гладкова А.О. Стратегії ХХІ століття. Нові альтернативи стратегічного аналізу в умовах глобальної конкуренції. European journal of economics and management. Praha. 2019. Volume 5. Issue 1. 372с. С. 16­-25. URL: https://eujem.cz/wp­content/uploads/2019/eujem_2019_5_1/04.pdf (Журнал категорії «Б»)

Гузенко А.О. Теоретично­методологічне забезпечення стратегічного розвитку підприємства European Journal of Economics and Management. Praha, 2021. Volume 7. Issue 5. С. 36­-43. URL: https://eujem.cz/wp­ content/uploads/2021/eujem_2021_7_5/07.pdf (Журнал категорії «Б»)

Гладкова А.О. Стратегічний розвиток підприємства в умовах глобальної конкуренції. Науковий журнал «Економіка і організація управління». 2019. №4(36) С.198-­209. DOI: https://doi.org/10.31558/2307­2318.2019.4 (Журнал категорії «Б»)

Ахновська I.O., Гладкова А.O. Економіка мінімального контакту в умовах глобальної конкуренції. Науковий журнал «Економіка і організація управління». 2020. №4 (40). DOI: https://doi.org/10.31558/2307­2318.2020.4.13 (Журнал категорії «Б»)

Ахновська І.О., Гладкова А.О. Вплив глобального конкурентного середовища економіки знань на стратегічний розвиток підприємств. Фаховий науковий журнал Modern Economics. 2020. № 24 С.19­-26. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V24(2020)­03 (Журнал категорії «Б»)

Гузенко А.О. Бізнес­модель FMCG­ритейлу в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань. Зб. наук. пр. Придніпров. держ.акад. буд­ва та архіт. Дніпро: ПДАБА, 2021 № 173 С. 7-­12. DOI: https://doi.org/10.32782/2224­6282/173­1 (Журнал категорії «Б»)

Гладкова А.О. Сутність та значення стратегії у забезпеченні розвитку підприємства. Управління розвитком соціально­економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: матеріали ХVІІІ міжнар. наук.­конф. студентів та молодих учених. Вінниця:ДонНУ імені Василя Стуса, 2018. Том 3. 274с. С.18-­21.

Гладкова А.О. Фактори впливу зовнішнього середовища на підприємство при стратегічному розвитку. Стратегічні пріоритети трансформації економіки в умовах цифровізації: матеріали Міжнародної наук.­практ. конф. Запоріжжя, 29–30 жовтня 2019 р. Національний університет «Запорізька політехніка». Запоріжжя, 2019. 288 с.С.81-­84.

Гладкова А.О. Кризові явища на стадіях життєвого циклу підприємства. Проблеми розвитку соціально­економічних систем в національній та глобальній економіці: матеріали ХX Всеукраїнської наук. конф. студентів та молодих вчених м. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 23­ 24 квітня 2020. 430с. С. 200-­203.

Гладкова А.О. Менеджмент українського та світового ринку FMCG в умовах глобалізації. Розвиток форм і методів сучасного менеджменту в умовах глобалізації : матеріали VIII наук.­практ. конф. викладачів, молодих вчених і студентів з міжнародною участю, м.Дніпро, 02­ 06 листоп. 2020р. Дніпро, 2020. 140с. С.15-­19.

Гладкова А.О. Теорія поколінь як інструмент поведінки споживача у стратегічному розвитку підприємств торгівлі. Управління та адміністрування в умовах протидії гібридним загрозам національній безпеці: матеріали І Всеукр. наук.­практ. конф. м.Київ: Державний університет інфраструктури і технологій, 7 грудня 2020 р. Київ, 2020. 375с. С. 277-­279. URL: http://surl.li/cdqey

Гузенко А.О. Класифікація форматів магазинів у продуктовій роздрібній торгівлі в умовах глобального конкурентного середовища. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно­інвестиційних процесів в Україні : матеріали ІV міжнар. наук.­практ.конф. м. Вінниця, 12 березня 2021 р. Вінниця, 2021. 932 с. С.254­-258 URL: https://cutt.ly/fJDQDbk

Published

2022-09-13

Issue

Section

Dissertation