Formation of a management model for an innovation-active organisation
Keywords:
innovation-active organization; management of an innovation-active organization; innovation activity; management; innovation management; new managerial normal; idea management; innovation-active behavior; motivation of innovation-active behaviorAbstract
Theoretical part clarifies basic terminology of innovation-active organization management and innovation processes, substantiates content and key elements of the configurative approach to manage an innovation-active organization, and systematizes concepts of managing an innovation-active organization.
Evolution of management has been traced and key directions to form a new management model with configurative approach application to manage an innovation- active organization have been identified. The content of the concepts of "management", "innovation activity", "innovation-active organization" is clarified. Vectors of management paradigm transformation are determined to substantiate behavior and viability of such a complex system as an innovation-active organization.
Limitations of project approach application as the most suitable for the goals of managing an innovatively active organization and the risks of its insufficient sensitivity to integration with innovation were clarified. An intersubjective approach was identified to consider the behavioral aspects of innovative and active organization management. Basic principles of project-intersubjective approach application to activate innovative processes and increase ability of organization to adapt to a dynamically changing environment are substantiated.
Analytical part analyzes trends and processes in the field of activity of innovation-active enterprises in Ukraine, systematizes leading practices to manage innovation-active organizations, and assesses level of innovation-active enterprises excellence and their transformation during the war.
References
Roman Grynkevych. Basic vectors to transform the management of innovation-active organization. European Journal of Economics and Management. 2021. V. 7. Iss. 4. p. 52-58.
Гринкевич Р. І. Розвиток системи управління інноваційно-активною організацією в умовах викликів воєнного періоду. Actual problems of economics, 2023. №3 (261). С. 33–42.
Гринкевич Р. І., Шаульська Л. В. Управління конфліктами компетентнісної та соціально-психологічної природи в інноваційно-активній організації. Вісник економічної науки України. 2022. № 2 (43). С. 132-139.
Hrynkevych R. I., Shaulska L. V. The synthesis of management practices at a perfect innovation-active organization. Бізнесінформ. 2022. №1. С. 414-423.
Гринкевич Р. І. Конфігуратор управління інноваційно-активною організацією в умовах невизначеності. Економіка і організація управління. 2020.
№4 (40). С. 66-74.
Hrynkevych R., Shaulska L. Ensuring fair remuneration of staff at the level of institutional regulation and HR-management. Bulletin of Sumy National Agrarian University. 2019. Vol. 4 (82). pp. 123-128.
Гринкевич Р. І., Гринкевич С. С. Взаємозв’язок організаційних змін і організаційної культури підприємства. Маркетинг і логістика в системі менеджменту: тези доповідей XIV Міжнародної науково-практичної конференції. Львів. 2022. C. 64–66.
Гринкевич Р. І. Аналіз діяльності інноваційно-активних організацій. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно-інвестиційних процесів в Україні : міжнар. наук.-практ. конф. 2022. URL: https://conf.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2022/paper/view/14673
Гринкевич Р. І. Умови збірки інноваційно-активного полісуб’єкту: середовищний підхід. Формування потенціалу економічного розвитку промислових підприємств: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Одеса. 2021. С. 33-35.
Гринкевич Р. І. Формування інноваційно-активного середовища в будівництві: проблеми та перспективи. Актуальні проблеми та перспективи розвитку соціально-трудових відносин в умовах цифрової економіки: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 9-10 вер. 2021 р. Полтава, 2021 р.
Гринкевич Р. І. Модель управління інноваційно-активною організацією в умовах VUCA. Стратегія організації VS Реалії VUCA-світу: міжнар. наук.- практ. інтернет-конф. Київ : КНЕУ імені Вадима Гетьмана. 2021. С. 193-196.
Гринкевич Р. І., Гринкевич С. С. Стан та перспективний сценарій розвитку digital-маркетингу в умовах кризи. Маркетинг і логістика в системі менеджменту : тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції, Львів. 2020. C. 36–37.