Ukraine’s Image Formation Policy in the Information Space of Foreign States After 2014.
Keywords:
image of the state; vision of the country; information presence of Ukraine in the media; information space of foreign states; image formation policy; indicators of analysis of the state image; communication models “State-Region-District”Abstract
The complex research of Ukraine’s image formation policy in the information space of foreign states is made. The Ukraine’s external image formation policy is a combination of real mechanisms and purposeful actions for the formation and promotion of the set of ideas (images, associations, interpretations) about it in the information space. Emphasis is placed on the subjects and results of such a policy. Even in the absence or weakness of the state policy of image formation and promotion in the information space of foreign states, the Ukraine’s image is formed, but not by Ukraine. The loss of Ukraine’s control over its information space and over the process of external image formation of the state defines the chronological boundaries of the study. Change of the attitude of world political actors and border states to Ukraine after 2014, the transformation of the key image of the state into "territory of war" is not only a consequence of the Russian-Ukrainian war, but also exacerbation of systemic crisis, erosion of power, social insecurity, deprivation of society, lack of a comprehensive state image policy.
The research proves that the state policy of Ukraine needs to be adjusted in the abovementioned context by strengthening local images and national values, actual associations and identifications of Ukrainians. It should be a common cause of government, business and community. The key thesis of the qualifying scientific work is the understanding of urgent activation of all resources and stakeholders to adjust the external image of Ukraine. The research appeals to the civil sector and business, government institutions, diplomatic missions and diasporas around the world to unite them to restore a positive image of Ukraine and Ukrainians.
References
Осмоловська А.О. Сучасні тенденції та виклики щодо формування освітньої політики України. Політичне життя. 2017. № 3. С. 70–74.
Осмоловська А.О. Чинники формування образу країни на міжнародній арені. Політичне життя. 2018. № 2. С. 80–85
Осмоловська А.О. Економічна, політична та соціальна кризи Європи в XXI столітті. Політичне життя. 2019. № 2. С. 80–85.
Нагорняк Т.Л., Осмоловська А.О. Присутність України в інформаційному просторі прикордонних держав після 2014 року. Політологічний вісник КНУ імені Тараса Шевченка. 2020. Вип. 85. С. 226–236.
Osmolovska A. Tendencies of Ukraine`s Image Formation in Polish Information Space. Evropský politický a právní diskurz. Czech Republic. 2019. Iss. 6. Р. 77–82.
Осмоловська А., Погорелюк Є., Олексієнко А. Специфіка висвітлення реалізації державної політики регіонального розвитку у медіа. Evropský politický a právní diskurz. Czech Republic. 2021. Iss. 1. P. 190–198.
Осмоловська А.О. Криза Європи та її вплив на політичний імідж України: Збірка матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції "Актуальні проблеми соціальної прогностики" (м. Дніпро, 19 квітня 2019 р.) / відп. за випуск, професор В.В. Кривошеїн. Д.: Видавничо-поліграфічний дім "Формат А+", 2019. С. 92–93.
Осмоловська А.О. Світові тенденції формування інформаційного простору після 2014 року та їх вплив на Україну. Наука, освіта, суспільство: реалії, виклики, перспективи: зб. матеріалів конференції. Вінниця: ТОВ "ТВОРИ", 2019. Т 1. С. 21–23.
Осмоловська А.О. Тенденції формування образу України в зовнішньому інформаційному просторі. «Актуальні питання сучасної науки» (матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції), 5-6 червня 2020 р. Міжнародний центр науки і досліджень (Київ), 2020 р. С. 30–31.
Осмоловська А.О. Позиція України в міжнародних рейтингах як чинник формування її іміджу в зовнішньому інформаційному просторі. V Міжнародна науково-практична конференція «Інформація та соціум», 25 червня 2020 р. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2020 р. С. 29–31.
Осмоловська А.О. Особливості формування іміджу України в інформаційному дискурсі зарубіжних держав. Соціологічні дискурси: Матеріали ІV Всеукраїнської наукової конференції молодих учених (м. Дніпро, 4 грудня 2020 року). Дніпро, 2020. С. 69–71.