Linguistic Means of Implementation of Communicative Strategies in the Social Media Discourse (Based on the Ukrainian and English Languages).
Keywords:
discourse of social networks; communicative strategy; communicative tactics; communicative conflict; communicative cooperation; verbal aggression; speech genre; Ukrainian language; English languageAbstract
The thesis focuses on the comparative and contrastive analysis of the strategic parameters of the communicative interaction between Ukrainian-speaking and English-speaking social media users. It reveals the peculiarities of the communicative conflict and cooperation in the social media discourse of the languages being studied. It also develops the typology of the behavioural communicative strategies within each type of interaction.
The research interprets a communicative strategy as a scheme of fulfilling the communicants’ communicative intention, implemented in speech for achieving a certain result. Meanwhile, the communicative tactic is seen as a specific way to implement the strategy by selecting specific speech genres, speech acts, and speech means to fulfil the communicative intention. Social media discourse is defined as the communicative interaction among social media users in the virtual space. It has interactive, instant, polycoded, indirect, and anonymous nature.
The thesis outlines the communicative behaviour of Twitter and Facebook users. These social media have interactive and syncretic character. The Ukrainian speakers are proved to be less active as Twitter users, preferring Facebook as a communicative space and largely duplicating the posts in both social media. While the English-speaking communicants are more active as Twitter users.
The research substantiates that the social media discourse features two types of communicative interaction – cooperation and conflict. We singled out cooperative strategies of argumentation, informativeness, self-presentation, encouragement, and rituality. We proved that most cooperative strategies are fulfilled in the English and Ukrainian languages equally. The only difference is in the extent of exploiting the informativeness strategy. It prevails in the Ukrainian segment of the social media: the Ukrainian users largely present neutral information within the speech genres of a message or report. While the English speakers rarely represent the neutral information of descriptive or observational nature.
References
Швелідзе Л. Д. Ритуальні мовленнєві жанри в соціальних мережах (на матеріалі повідомлень в українському та американському TWITTER. Нова філологія: збірник наукових праць. Запоріжжя, 2020. Вип.80. С.320–325.
Швелідзе Л. Д. Тактики конфліктної комунікації в мережевому політичному дискурсі США та України (на матеріалі повідомлень у Твітері). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Том 34. Вип. 5. С. 164–169.
Швелідзе Л. Д. Кооперативні комунікативні стратегії взаємодії в соціальних мережах (на матеріалі дописів українських та американських користувачів). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації». Том 31 (70) No4. Ч. 3.2020. С. 117–121.
Швелідзе Л. Д. Лінгводидактичний аспект навчання майбутніх юристів англійського фахового мовлення (на матеріалі текстів про кіберзлочини). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна. 2016. Вип. 62. С. 357–358.
Мітіна О. М., Швелідзе Л. Д. Проблеми перекладу українських прецедентних текстів англійською мовою. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінгвістика» No 35. 2019. С. 51–56.
Швелідзе Л. Д. Твіт як мовленнєвий жанр українського та американського політичного дискурсу: лінгвопрагматичний аспект. Science and Education a New Dimension. Philology, VIII(70), Issue: 235, 2020 Sept. Budapest, Hungary. P.36-39
Швелідзе Л. Д. Етикетна мовленнєва поведінка політиків у мережевому спілкуванні. Мовна особистість: лінгвістика і лінгводидактика. Київ-Черкаси: вид-во ФОП Гордієнко Є.І., 2020. С. 245–248.
МітінаО. М., ШвелідзеЛ. Д. Methodological principles of verbalization of concept «smell» in English. Науковий вісник. 2015. Вип. 1. Одеса: ПДПУ ім. К. Д.Ушинського. 2015. С.46-53
Швелідзе Л. Д. Міжкультурна комунікація в умовах глобалізації. Європейський мовний аспект: історія та сучасний стан:Матеріали круглого столу (Одеса, 3 квітня 2015 року). Одеса: ОДУВС, 2015. C. 69-71.
Швелідзе Л. Д. Коннотативныйуровень описания рекламных текстов. Актуальні проблеми філологічної науки: сучасні наукові дискусії. Одеса: МГУ, 25–26 березня 2016. С.102–104.
Швелідзе Л. Д. Інтегрована іншомовна підготовка студентів у контексті діалогу культур. XIII International scientific and practical conference, «Science without borders –2017».Philological sciences. V.7. Шеффилд, 2017 С. 90–92.
Швелідзе Л. Д. Проблеми перекладу юридичної термінології комп’ютерних злочинів. Іншомовна підготовка працівників правоохоронних органів та сектору безпеки. Київ: Національна академія прокуратури України, 2017. C.161–162.
Швелідзе Л. Д. Формування мовної особистості студента в аспекті міжкультурної комунікації. Research of Different Directions of Development of Philological Sciences in Ukraine and EU. Romania: North University Center, Baia MareV. 3, P. 176–178.