Етикетні ситуації повсякденного спілкування в англійськомовній та українськомовній культурах: зіставний аспект.

Autor

  • Yu. M. Derevyanko

Słowa kluczowe:

мовленнєвий етикет, етикетний знак, етикетна формула, етикетний простір, фрейм, сценарій, засоби вербалізації, невербальні та паравербальні засоби спілкування

Abstrakt

Дисертацію присвячено дослідженню актуалізації повсякденних етикетних ситуацій у різних культурах, виявленню спільного й специфічного в процесах регулювання мовленнєвої поведінки. Зіставний аналіз етикету різних культур доповнено лінгвокогнітивним та лінгвосеміотичним аспектами.

У дисертації конкретизовано поняття «етикет», «мовленнєвий етикет», «ввічливість» та обґрунтовано необхідність їх розмежування. Розкрито особливості етикету як знакової системи, розглянуто властивості вербальних та невербальних етикетних знаків, їхні функційні, ознаки. Виявлено основні властивості етикетних знаків: комплексність, мультимодальність, варіативність форми й змісту, функційна гнучкість і комбінаторність. Визначено структуру етикетного простору, яка охоплює суб’єкти взаємодії, етикетні ситуації, етикетні знаки, норми та ціннісні домінанти. За допомогою фреймового аналізу змодельовано стереотипну етикетну ситуацію, що трапляється у повсякденному спілкуванні. Повсякденні етикетні ситуації вперше стали об’єктом внутрішньосистемного зіставлення (у межах внутрішнього кола англійськомовної культури), а також міжкультурного порівняння. За ступенем ритуалізованості виділено такі види етикетних ситуацій: найменш ритуалізована щоденна («Вітання»); оказіональна («Прийом гостя»); святкова («День народження»); найбільш ритуалізована церемоніальна («Весілля»).

Зіставний аналіз показав, що реалізація етикетних ситуацій повсякденного спілкування в англійськомовній та українськомовній культурах ґрунтується на спільних ментальних моделях, проте виявляє відмінності змістового наповнення фреймів, вербальних, паравербальних та невербальних засобів маніфестації. 

знаків: комплексність, мультимодальність, варіативність форми й змісту, функційна гнучкість і комбінаторність. Визначено структуру етикетного простору, яка охоплює суб’єкти взаємодії, етикетні ситуації, етикетні знаки, норми та ціннісні домінанти. За допомогою фреймового аналізу змодельовано стереотипну етикетну ситуацію, що трапляється у повсякденному спілкуванні. Повсякденні етикетні ситуації вперше стали об’єктом внутрішньосистемного зіставлення (у межах внутрішнього кола англійськомовної культури), а також міжкультурного порівняння. За ступенем ритуалізованості виділено такі види етикетних ситуацій: найменш ритуалізована щоденна («Вітання»); оказіональна («Прийом гостя»); святкова («День народження»); найбільш ритуалізована церемоніальна («Весілля»). Зіставний аналіз показав, що реалізація етикетних ситуацій повсякденного спілкування в англійськомовній та українськомовній культурах ґрунтується на спільних ментальних моделях, проте виявляє відмінності змістового наповнення фреймів, вербальних, паравербальних та невербальних засобів маніфестації.

Bibliografia

Деревянко Ю. М. Мовленнєвий етикет як етносеміотичний вияв культури. Нова філологія. 2017. № 72. C. 42 – 48.

Деревянко Ю. М. Особливості етикету як знакової системи. Нова філологія. 2017. № 70. C. 51 – 58.

Деревянко Ю. М. Мовленнєвий етикет як об’єкт поліаспектного вивчення. Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки. 2016. № 1. C. 122–131.

Деревянко Ю. М. Феномен етикетного простору та його організація. Записки з романо-германської філології. 2018. № 2 (41). C. 20–29.

Деревянко Ю. М. Мовленнєвий етикет і ввічливість: диференціація понять. Science and Education a New Dimension. Philology. 2018. Т. VI (51). № 176. C. 30–34.

Деревянко Ю. М. Мовленнєвий етикет та ввічливість: диференціація понять. Актуальні проблеми сучасної філології та методики викладання мов у вишах. Харків: ФОП Бровін, 2018. C. 44–46.

Деревянко Ю. М. Знакова природа етикету та типи етикетних знаків. Актуальні проблеми перекладознавства, текстології і дискурсології : тези доповідей. ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції здобувачів вищої освіти. Zaporizhzhia: ЗНТУ, 2019. C. 43–45.

Деревянко Ю. М. Етикетний простір і його структура. Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація : Тези доповідей ХVI наукової конференції з міжнародною участю. Харків: ХНУ імені В.Н Каразіна, 2019. C. 36–39.

Derevianko I. Frame Structure of Etiquette Situations. The 1st Young Researchers’ International Web Conference “Language, Culture, Communication in the Expanding Intellectual Space”. Czestochowa, Zaporizhzhia, Lviv, 2019. P. 86–88.

##submission.downloads##

Numer

Dział

Автореферат