Development of the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking.
Keywords:
development; potential; potential development; marketing potential; higher education institutions; benchmarking; development concept; development mechanism; information support for developmentAbstract
The thesis is devoted to deepening the scientific and methodological foundations, improving theoretical and methodological support, and practical recommendations for developing the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking.
In the first section «Theoretical aspects of the development of the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking» the essence of the concepts of «potential», «marketing potential» as the part of the economic potential of an organization, and its approaches and their interpretation are studied; it is proposed to consider the marketing potential of higher education institutions from three approaches: resource, informative, systematic, and use in the study of the development of marketing potential a system of components which is characterized by a set of tangible and intangible, latent and detected elements; classification features of structuring elements of the marketing potential of higher education institutions are outlined; the main characteristics and advantages of using the marketing potential of higher education institutions are substantiated (adaptation allows meeting the needs and expectations of consumers; dynamism characterizes the possibility of developing and reproducing competitive advantages; communication creates a connection with the external environment; information dependence determines the protection of managerial decisions; structuring and consistency allow maintaining the integrity of the system and internal connections between its components). Based on the analysis and generalization, the author's definition of the marketing potential of higher education institutions is provided from the following positions: as a set of key resources that consist of latent and identified components that tend to change their properties in connection with and in accordance with fluctuations in the needs of the educational services market, the labor market and the economy as a whole; as information about the state of the components of the key resources of the marketing potential of higher education institutions, which is used in making managerial decisions and choosing the vector of development and activity of the organization; as a set of interrelated resources that form a subsystem of marketing potential with its inherent synergistic effect, which is manifested due to the simultaneous functioning of key resources of marketing potential and is imprinted on the ability of this system to achieve its goals.
In the second section «Analytical support for the development of marketing potential in higher education institutions» an analysis of the state of development of the marketing potential of the higher education system of Ukraine at the micro-, meso-, and macro-levels is carried out.
In the third section «Improvement of the development of the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking» a comprehensive mechanism for developing marketing potential based on benchmarking is proposed
References
Снісарчук І. В. Статистичний аналіз маркетингового потенціалу освітнього простору України. Еuropean journal of economics and management. Czech. 2019.Volume 5, Issue 1. С. 99-106.
Снісарчук І.В. Фінансовий аспект управління маркетинговим потенціалом вищих навчальних закладів. Фінанси, облік, банки. 2017. №1(22). С.250-259.
Снісарчук І.В. Роль фандрайзингу в управлінні маркетинговим потенціалом ЗВО. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал. 2018. № 8(36). С. 40–43.
Снісарчук І. В. Управління маркетинговим потенціалом ЗВО шляхом формування ендавменту. Бізнес Інформ. 2018. №5. C. 514–521.
Снісарчук І.В. Сутність та види бенчмаркінгу маркетингового потенціалу ЗВО. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2019. №7. С. 40-50. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2019-7-5129
Снісарчук І.В. Закономірності управління маркетинговим потенціалом ЗВО. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: економіка, управління та адміністрування. 2019. №3 (89). С.87-93.
Банзелюк І.В. Принципи управління маркетинговим потенціалом ЗВО. Економіка і організація управління. 2019. №3 (35). С.101-110.
Ахновська І. О., Банзелюк І. В. Переваги та перешкоди використання бенчмаркінгу в управлінні маркетинговим потенціалом ЗВО. Modern Economics. 2020. № 20(2020). С. 20-25. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V20(2020)-03. Особистий внесок здобувача полягає в обґрунтуванні груп перешкод при впроваджені бенчмаркінгу розвиток маркетингового потенціалу ЗВО та площин його діяльності.
Банзелюк І.В. Концепція розвитку маркетингового потенціалу ЗВО на засадах бенчмаркінгу. Економіка і організація управління. 2020. №4. С. 212-226.
Банзелюк І.В. Комплексний механізм розвитку маркетингового потенціалу на засадах бенчмаркінгу ЗВО. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2021. №1. С. 20-24.
Снісарчук І.В. Застосування бенчмаркінгу в управлінні маркетинговим потенціалом ВНЗ. Розвиток форм і методів сучасного менеджменту в умовах глобалізації: мат. 5-ї міжн. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 7-9 листоп. 2017 р.). Дніпро, 2017. С. 67-70.
Снісарчук І.В. Маркетинговий потенціал ВНЗ як основний фактор підвищення рівня конкурентоспроможності освітньої галузі. Особливості інтеграції країн в світовий економічний та політико-правовий простір: мат. ІV міжн. наук.-практ. конф. (м. Маріуполь, 08 груд. 2017 р.). Маріуполь, 2017. С. 157-158.
Снісарчук І.В. Коучинг як перспектива формування маркетингового потенціалу ВНЗ. Модернізація економіки в умовах зростання суспільної свідомості: туризм, людиномірність, партнерство, кооперація : мат. ІІ всеукр. наук.-практ. інт.-конф. (м. Полтава, 14 груд. 2017 р.). Полтава, 2017. С.697-700.
Снісарчук І.В. Освітня складова розвитку маркетингового потенціалу ВНЗ. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання : праці XVII міжн. наук. конф. (м. Вінниця, 4-6 груд. 2017 р.). Вінниця, 2017. Т.1. С.80-83.
Снісарчук І.В. Інформаційне забезпечення управління маркетинговим потенціалом ЗВО. Інформація та соціум: мат. IIІ міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 08 черв. 2018 р.). Вінниця, 2018. С 15-16.
Снісарчук І.В. Соціальний аспект управління маркетинговим потенціалом ВНЗ. Маркетинг і менеджмент в системі національних і світових економічних інтересів: мат. ІV міжн. наук.-практ.конф. (м. Кривий Ріг, 21 січн. 2019 р.). Кривий Ріг, 2019. С. 33-35.
Снісарчук І.В. Кластерний аналіз регіонів України за рівнем маркетингового потенціалу ЗВО. Актуальні проблеми теорії та практики менеджменту : мат. VІІІ міжн. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 28 трав. 2019 р.). Одеса, 2019. С. 53-55.
Снісарчук І.В. Переваги використання бенчмаркінгу при аналізі діяльності конкурентів. Економіка та управління в ХХІ ст.: виклики та перспективи розвитку : мат. II міжн. наук.-практ. конф. (м. Умань, 30-31 травн. 2019 р.). Умань, 2019. С.216-218.
Банзелюк І. В. Закономірності управління маркетинговим потенціалом ЗВО. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці : праці XX всеукр. наук.конф. (м. Вінниця, 23-24 квіт. 2020 р.). Вінниця, 2020. С. 246-248.
Банзелюк І. Функції управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти на засадах бенчмаркінгу. Сучасний менеджмент: тенденції, проблеми та перспективи розвитку : тези доп. V міжн. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 23 квіт. 2020 р.). Дніпро, 2020. С. 25-26.
Банзелюк І. В. Рівні управління маркетинговим потенціалом ЗВО. Розвиток форм і методів сучасного менеджменту в умовах глобалізації: тези VIII наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 02-06 листоп. 2020 р.). Дніпро, 2020. С.55-59.
Банзелюк І. В. Концептуальні засади управління маркетинговим потенціалом ЗВО на засадах бенчмаркінгу. Управління та адміністрування в умовах протидії гібридним загрозам національній безпеці : мат. наук.-практ. конф. (м. Київ, 7 груд. 2020 р.). Київ, 2020. С.25.-26.
Банзелюк І.В. Результативні показники розвитку маркетингового потенціалу ЗВО на засадах бенчмаркінгу. Сучасні тенденції розвитку фінансових та інноваційно-інвестиційних процесів в Україні: мат. IV міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 12 бер. 2021 р.). Вінниця, 2021. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/fiip/fiip2021/paper/viewFile/11686/9775
Снісарчук І. В. Доцільність аутсорсингу в управлінні маркетинговим потенціалом ЗВО. Еconomic and law paradigm of modern society. Scientific Journal by Open Europe. Словаччина. 2018. №2. С.37-43.