Organizational and economic mechanism of management of family business enterprises.
Keywords:
family business, family business enterprises, management mechanism, organizational and economic mechanism, enterprise risk management, strategic guidelines for enterprise sustainabilityAbstract
The dissertation is devoted to the improvement of theoretical and methodological foundations and the development of scientific and practical recommendations on the formation of organizational and economic mechanism of management of family business enterprises.
In the first chapter «Theoretical foundations of organizational and economic mechanism for managing family business enterprises» the economic content of family business enterprises is explored; the features of development and management of family business enterprises are defined and the conceptual bases of formation of organizational and economic mechanism of management of family business enterprises are formulated.
The theoretical foundations of family business enterprises have been investigated, which has allowed to define the multidimensionality of this concept, and it is offered to consider family business enterprises as an economic and social category, as a method and form of organization of family business, and as a legal form of realization of their entrepreneurial potential by the family, legal relations. On the basis of analysis and generalization, the author defines the family business enterprise as an enterprise where most of the property or management is owned by one family and where two or more family members are presently or at some time in the past directly involved in the enterprise.
In the second chapter «Analytical basis of formation of organizational and economic mechanism of management of family business enterprises» the world and domestic tendencies of development of family business enterprises are determined, the state of development of family business enterprises in agrarian sphere of Ukraine is conducted and diagnostics of stability of family business enterprises of Vinnitsa region is carried out.
Based on empirical research, it has been concluded that family business is the dominant business model worldwide, since in many countries family business accounts for more than 70% of all businesses and accounts for 70-90% of world GDP a year.
In the third chapter «Improvement of management of family business enterprises on the basis of organizational and economic mechanism» proposed a scientific and practical approach to managing the risks of family business enterprises, developed organizational and economic mechanism of management of family business enterprises and identified strategic guidelines for sustainability of family business enterprises on the basis of family business organizations economic management mechanism.
The scientific and practical approach to risk management of family business enterprises is offered, which is based on the complex application of economic and mathematical models with the purpose of localization and neutralization of negative consequences of risks, taking into account the economic interests of the family business enterprise and its potential opportunities.
The strategy of formation of organizational and economic mechanism of management of family business enterprises, the essence of which is to identify the potential of internal resources of the enterprise and factors of influence of the external environment, setting goals and objectives of activity, taking into account economic and organizational mechanisms; aimed at differentiation, leadership, focus and diversification of the production process, based on forecasting, which will allow family businesses to anticipate and offset the negative environmental challenges.
References
Солоненко Ю. В. Особливості формування сімейного бізнесу України у системі європейських координат. Вісник Донецького національного університету. Серія В: Економіка і право. 2015. № 1. С. 332–335 (0,5 д. а.).
Солоненко Ю. В. Вплив капіталу на організацію наступності у сімейному бізнесі. Економіка і організація управління. 2016. № 1 (21). С. 182–189 (0,67 д. а.).
Солоненко Ю. В. Benchmarking as a mechanism for adapting the family business in Ukraine to a changing environment. Економіка і організація управління. 2016. № 2 (22). С. 84–91 (0,63 д. а.).
Солоненко Ю. В. Управління сімейним бізнесом в умовах ринкової економіки. Економіка і організація управління. 2016. № 3 (23). С. 417–423 (0,54 д. а.).
Солоненко Ю. В., Трегубов О. С. Рольова ідентифікація засновника сімейного бізнесу. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2018. Вип. 2 (37). С. 52-61 (0,71 д. а./0,45 д.а
Солоненко Ю. В. Інтернаціоналізація сімейного бізнесу: сутність процесу та чинники впливу. Економіка і організація управління. 2018. №2 (30). С. 84–91 (0,67 д. а.).
Савченко М. В., Солоненко Ю. В. Управління ризиками на підприємствах сімейного бізнесу. Економіка і організація управління. 2019. №2 (34). С. 28–36 (0,63 д.а./0,5 д.а
Савченко М. В., Солоненко Ю. В. Методичний підхід до оцінки стійкості підприємств сімейного бізнесу. Збірник наукових праць Донецького державного університету управління. Серія «Економіка». 2019. Вип. 311. Т. ХX. C. 51–63 (0,83 д.а./0,5 д.а
Солоненко Ю. В. Інституалізація сімейного фермерського господарства в контексті розвитку сімейного бізнесу в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2016. Вип. 3 (180). С. 55–62 (Index Copernicus та інші) (1,0 д. а.)
Савченкo М. В., Солоненко Ю. В. Концептуальні основи формування організаційно-економічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу. Управління економікою: теорія та практика. Сьомі Чумаченківські читання. 2018. С. 194–213 (Research Bible, РІНЦ та інші) (1,25 д. а./0,7 д. а.).
Солоненко Ю. В. Вплив комунікацій на стійкість сімейного бізнесу. Economy. Zarządzanie. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozwoju współczesnej nauki. 2017. №3. С. 67–71 (0,42 д. а.).
Солоненко Ю. В. Сегментація сімейних підприємств умовах євроінтеграції України. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХV Всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих вчених. 21-23 квітня 2015 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2015. С. 182–183 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Забезпечення наступності сімейного бізнесу в Україні. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХV Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 7-9 грудня 2015 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2015. С. 288–290 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Система управління сімейним бізнесом. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 19–21 квітня 2016 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2016. С. 35–37 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Сімейний бізнес Японії як відображення азіатської моделі розвитку. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 14–16 грудня 2016 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2016. Т. 1. С. 98–100 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Вплив капіталу на стадії розвитку у сімейному бізнесі. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІІ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 4-6 грудня 2017 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. Т. 2. С. 87–90 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Комунікації в сімейному бізнесі. Стратегічні імперативи розвитку туризму та економіки в умовах глобалізації: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. 30-31 березня 2017 р., м. Запоріжжя. Запоріжжя: Просвіта, 2017. Т. 2. С. 420–422 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Український сімейний бізнес: стан, бар’єри та перспективи. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 26-27 квітня 2017 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2017. Т. 1. С. 85–87. (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Бренд як концептуальна складова успішності сімейних компаній. Конкурентоспроможність національної економіки: матеріали ХVІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 5-6 жовтня 2017 р., м. Київ. Київ, 2017. С. 148–150 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Альтруїстична діяльність сімейних компаній в умовах мінливого ринкового середовища. Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2015-2016 рр. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. Т.1. С. 32–34 (0,14 д. а.).
Солоненко Ю. В. Проблеми на шляху до адаптації світових тенденцій сімейного бізнесу в Україні. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІІІ Всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих вчених. 14-16 листопада 2018 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2018. Т.1. С. 189–190 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Імідж сімейного бізнесу: сутність, принципи та основні етапи формування. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 24-25 квітня 2018 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2018. Т. 3. С. 89–91 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Особливості управління бізнес-процесами у сімейному бізнесі. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХІХ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 23-24 квітня 2019 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. Т.3. С. 80–82 (0,1 д.а.).