Організаційно-економічний механізм управління підприємствами сімейного бізнесу.
Słowa kluczowe:
сімейний бізнес, підприємства сімейного бізнесу, механізм управління, організаційно-економічний механізм, управління ризиками діяльності підприємств, стратегічні орієнтири стійкості підприємствAbstrakt
У першому розділі «Теоретичні засади організаційно-економічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу» досліджено економічний зміст підприємств сімейного бізнесу; визначено особливості розвитку і управління підприємствами сімейного бізнесу та сформовано концептуальні основи формування організаційно-економічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу.
Досліджено теоретичні засади підприємств сімейного бізнесу, що дало змогу визначити багатоаспектність цього поняття та запропоновано розглядати підприємства сімейного бізнесу як економіко-соціальну категорію, як методу і форму організації сімейного бізнесу та як правову форму реалізації сім’єю свого підприємницького потенціалу, що організований на сімейно-правових зв’язках. На основі аналізу та узагальнення надано авторське визначення підприємства сімейного бізнесу як підприємства, де більша частина власності та управління належить одній родині, члени сім’ї безпосередньо задіяні у процесі виробництва, надання послуг, виконанні робіт або використовується наймана праця з метою отримання прибутку на власний ризик під свою майнову відповідальність.
У другому розділі «Аналітичне підґрунтя формування організаційноекономічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу» визначено світові та вітчизняні тенденції розвитку підприємств сімейного бізнесу, проведено моніторинг стану розвитку підприємств сімейного бізнесу в аграрній сфері України та здійснена діагностика стійкості підприємств сімейного бізнесу Вінницької області.
На основі емпіричних досліджень дійшли до висновків, що сімейний бізнес є домінуючою бізнес-моделлю у всьому світі, бо у багатьох країнах підприємства сімейного бізнесу становлять понад 70 % від усіх підприємств та створюють 70-90 % світового ВВП у рік.
У третьому розділі «Удосконалення управління підприємствами сімейного бізнесу на засадах організаційно-економічного механізму» запропоновано науково-практичний підхід до управління ризиками діяльності підприємств сімейного бізнесу, розроблено організаційно-економічний механізм управління підприємствами сімейного бізнесу та визначено стратегічні орієнтири стійкості підприємств сімейного бізнесу на засадах організаційно-економічного механізму управління.
Запропоновано науково-практичний підхід до управління ризиками діяльності підприємств сімейного бізнесу, який базується на комплексному застосуванні економіко-математичних моделей з метою локалізації та нейтралізації негативних наслідків ризиків, з урахуванням економічних інтересів підприємства сімейного бізесу та його потенціальних можливостей.
Запропоновано стратегію формування організаційно-економічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу, сутність якої полягає у виявленні потенціалу внутрішніх ресурсів підприємства і факторів впливу зовнішнього середовища, постановці цілей і завдань діяльності з урахуванням економічного та організаційного механізмів; спрямована на диференціацію, лідерство, фокусування та диверсифікацію виробничого процесу, на основі прогнозування, що дозволить підприємствам сімейного бізнесу передбачати та нівелювати негативні виклики середовища.
Bibliografia
Солоненко Ю. В. Особливості формування сімейного бізнесу України у системі європейських координат. Вісник Донецького національного університету. Серія В: Економіка і право. 2015. № 1. С. 332–335 (0,5 д. а.).
Солоненко Ю. В. Вплив капіталу на організацію наступності у сімейному бізнесі. Економіка і організація управління. 2016. № 1 (21). С. 182–189 (0,67 д. а.).
Солоненко Ю. В. Benchmarking as a mechanism for adapting the family business in Ukraine to a changing environment. Економіка і організація управління. 2016. № 2 (22). С. 84–91 (0,63 д. а.).
Солоненко Ю. В. Управління сімейним бізнесом в умовах ринкової економіки. Економіка і організація управління. 2016. № 3 (23). С. 417–423 (0,54 д. а.).
Солоненко Ю. В., Трегубов О. С. Рольова ідентифікація засновника сімейного бізнесу. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2018. Вип. 2 (37). С. 52-61 (0,71 д. а./0,45 д.а
Солоненко Ю. В. Інтернаціоналізація сімейного бізнесу: сутність процесу та чинники впливу. Економіка і організація управління. 2018. №2 (30). С. 84–91 (0,67 д. а.).
Савченко М. В., Солоненко Ю. В. Управління ризиками на підприємствах сімейного бізнесу. Економіка і організація управління. 2019. №2 (34). С. 28–36 (0,63 д.а./0,5 д.а
Савченко М. В., Солоненко Ю. В. Методичний підхід до оцінки стійкості підприємств сімейного бізнесу. Збірник наукових праць Донецького державного університету управління. Серія «Економіка». 2019. Вип. 311. Т. ХX. C. 51–63 (0,83 д.а./0,5 д.а
Солоненко Ю. В. Інституалізація сімейного фермерського господарства в контексті розвитку сімейного бізнесу в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2016. Вип. 3 (180). С. 55–62 (Index Copernicus та інші) (1,0 д. а.)
Савченкo М. В., Солоненко Ю. В. Концептуальні основи формування організаційно-економічного механізму управління підприємствами сімейного бізнесу. Управління економікою: теорія та практика. Сьомі Чумаченківські читання. 2018. С. 194–213 (Research Bible, РІНЦ та інші) (1,25 д. а./0,7 д. а.).
Солоненко Ю. В. Вплив комунікацій на стійкість сімейного бізнесу. Economy. Zarządzanie. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozwoju współczesnej nauki. 2017. №3. С. 67–71 (0,42 д. а.).
Солоненко Ю. В. Сегментація сімейних підприємств умовах євроінтеграції України. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХV Всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих вчених. 21-23 квітня 2015 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2015. С. 182–183 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Забезпечення наступності сімейного бізнесу в Україні. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХV Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 7-9 грудня 2015 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2015. С. 288–290 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Система управління сімейним бізнесом. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 19–21 квітня 2016 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2016. С. 35–37 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Сімейний бізнес Японії як відображення азіатської моделі розвитку. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 14–16 грудня 2016 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2016. Т. 1. С. 98–100 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Вплив капіталу на стадії розвитку у сімейному бізнесі. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІІ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 4-6 грудня 2017 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. Т. 2. С. 87–90 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Комунікації в сімейному бізнесі. Стратегічні імперативи розвитку туризму та економіки в умовах глобалізації: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. 30-31 березня 2017 р., м. Запоріжжя. Запоріжжя: Просвіта, 2017. Т. 2. С. 420–422 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Український сімейний бізнес: стан, бар’єри та перспективи. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 26-27 квітня 2017 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ, 2017. Т. 1. С. 85–87. (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Бренд як концептуальна складова успішності сімейних компаній. Конкурентоспроможність національної економіки: матеріали ХVІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 5-6 жовтня 2017 р., м. Київ. Київ, 2017. С. 148–150 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Альтруїстична діяльність сімейних компаній в умовах мінливого ринкового середовища. Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2015-2016 рр. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. Т.1. С. 32–34 (0,14 д. а.).
Солоненко Ю. В. Проблеми на шляху до адаптації світових тенденцій сімейного бізнесу в Україні. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХVІІІ Всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих вчених. 14-16 листопада 2018 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2018. Т.1. С. 189–190 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Імідж сімейного бізнесу: сутність, принципи та основні етапи формування. Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: праці ХVІІІ Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 24-25 квітня 2018 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2018. Т. 3. С. 89–91 (0,1 д.а.).
Солоненко Ю. В. Особливості управління бізнес-процесами у сімейному бізнесі. Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці: праці ХІХ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. 23-24 квітня 2019 р., м. Вінниця. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. Т.3. С. 80–82 (0,1 д.а.).